מהי השאלה שמלווה אותנו מגיל שנה וחצי?

השאלה שמלווה אותנו מגיל צעיר היא האם אני רוצה להיות ביחד או לחוד? להתקרב או להתרחק? שהרי אי אפשר גם וגם.

לשלב הפסיכולוגי הזה קוראים במילה צרפתית מסובכת, רפרושמנט. אנחנו בני שנה וחצי, שנתיים. לפתע אנחנו ערים שאנחנו נפרדים מאמא ותחושת “אני כל יכול” מתפוגגת. אמא כבר לא חלק ממני. אנחנו נפרדים ממנה. אנחנו יוצאים לחקור את העולם שסביבנו, מתרחקים מאמא יותר ויותר. אנחנו נופלים, מקבלים מכה, פוגשים את הסביבה החברתית, האחים, החברים בלי אמא. אנחנו לפתע מרגישים פגיעים כל כך ותלויים באמא.

חלקנו ניסינו להתמודד עם זה בכך שהמשכנו להאמין שאנחנו כל יכולים כדי לא לחוש את תחושת הריק והפגיעות והמוגבלות שלנו. אנחנו לא חזקים וגדולים ויכולים כמו שחשנו בצמידות לאמא. חלקנו נגן על עצמנו בכך שנתכנס לתוכנו כדי לא להתמודד עם היחסים שלנו עם העולם. כך לא נרגיש שאנחנו זקוקים לדבר מה. נוכל אז להאמין שאנחנו לא פגיעים, לא תלויים באף אחד. אנחנו יכולים לבד בלי אמא. אך בעצם גם נתנתק מהמשאבים הפנימיים שלנו.

חלקנו נבין שזה המצב ושוב להיות שוב קצת תינוקות ושאנחנו לא יכולים בלי אמא ונחפש את הקירבה שלה. אך לעיתים אמא שלנו כבר לא תמיד שם כמו קודם ואפילו יכולה להרגיש מועקה כי  יש לה עוד ילד קטן על הידיים  ואין לה עכשיו זמן לילד הגדול ששוב צריך אותה, שוב צריך חיבוק שוב תופס לה את הרגל כל פעם שנכנסים למקום חדש.

אני רוצה להיות שכיר או עצמאי?

התקופה הזאת שחולפת לה תוך כמה חודשים, מגיל שנה וחצי עד גיל שנתיים תשפיע על כל חיינו הבוגרים. אם נרצה בכך או לא. המאבק הפנימי הזה יישאר חקוק בנשמתנו. המאבק בין אני רוצה שוב להתמזג עם אמא כדי לקבל ממנה את האהבה והביטחון או אני רוצה לשמור על העצמאות, והגבולות שלי ימשיך לשחק בתוכנו באשר נלך.

לפעמים אמא היא זו שחיפשה את הקרבה שלנו וחששה לשלומנו כשהתרחקנו ממנה. אז אנחנו דוחים את אמא, אפילו דוחפים את אמא. ואולי אמא נעלבת מזה. וזה חונק אותנו אך אנחנו רוצים להגן עליה. בקיצור, אפשר להבין עד כמה הרגעים האלו מסובכים עבורנו בני האדם, גם אם איננו מודעים לכך בחיי היומיום שלנו.

הבלגן הזה, המאבק הזה, מופיע בחיינו. בכל מערכות היחסים הזוגיים, ביחסים שלנו עם מורים, עם לימודים, עם בית, עם עבודה, עם כל דבר בעצם. לפעמים אנחנו רוצים להיצמד, לא לעזוב, לדרוש, ורגע אחר כך רוצים לעזוב, ללכת, להיפרד, להימנע.

אנחנו נאבקים בתוכנו בין זוגיות ועבודה – להישאר בבית או לקחת את המשרה הנוצצת עם הנסיעות לחו”ל, לחפש ביטחון ועצמאות כלכלית או להישאר שכיר? להתחתן או לחיות בחופש מיני? מתבגרים מכירים את זה גם, אני צריך את ההורים – אני לא צריך את ההורים והכי מוכר לנו זה משבר אמצע החיים – מה אני רוצה עכשיו?

ללמוד להתפשר

בערך בגיל שנתיים הילדים מתחילים להירגע מהמתח הפנימי הזה, אם הוא עובר יחסית בשקט והילד מוצא את המרחק האופטימלי מאמא. כילדים אנחנו צריכים למצוא פשרה. כי הרי איך אפשר גם להיות בצמידות בהתמזגות ביחד וגם להרגיש עצמאות ואוטונומיה. (וכמובן אפשר לראות כיצד זה משחק בין עמים, האם נוכל לחיות יחד? האם לכל מדינה תהיה גבול משלה?)

האמת היא, שכשאנחנו כמהים לשוב לתחושת ההתמזגות במעשה האהבה, בחיבור זוגי, במציאת העבודה שתעשה לנו את זה, ביציאה לחופשה המדהימה, אנחנו בעצם ממש רוצים לחוש את ההתמזגות עם ההוויה כולה. הערגה האמיתית של הנשמה שלנו היא באמת לאמיתה מושכת אותנו לשם. כי הנשמה שלנו לא מסתפקת אך ורק בעוד הרפתקאה מינית או בית חדש, או קניית הנעליים שכל כך רציתי. הנשמה רוצה את היקום כולו.

כבוגרים, כשאנחנו עוצרים ומתבוננים לעומק האובדן הזה של הקשר הצמוד עם אמא, הביחד העמוק שבו היינו שרויים שנינו יחד, אנחנו מגלים שהפחד לאבד את אמא הוא כל כך עמוק. והוא ממשיך בחיינו – הפחד לאבד הזנה, כסף, תמיכה, פחדים שיכולים גם להפוך לפוביות שונות, כמו פוביה ממטוסים מגבהים ועוד..אנחנו מפחדים לאבד את ההנאה שהיתה לנו עם אמא וכיום אנחנו מקבלים אותה דרך ארוחה טובה, מיניות ונוחות בחיינו. אך בעיקר אנחנו מפחדים להיות לבד. אנחנו מפחדים לאבד את הביחד שהיה לנו כל כך חשוב, שבעזרתו שרדנו.

אנחנו מפחדים לאבד את “אמא” ואת מה שהיא מסמלת עבורנו אך באותה נשימה אנחנו מפחדים לאבד את העצמאות שלנו, את הגבולות שלנו, את הייחודיות והאינדיבידואליות שלנו. כי במרחב של האישיות, של האגו, אנחנו באמת יכולים רק או להתמזג או להיות עצמאיים. בטיפול רגשי – רוחני, אני מלווה אתכם עד למקום שבו תגלו שניתן להיום גם וגם. גם לחוש את ההתמזגות ואת העצמאות באותה העת.

הטיפול הרגשי תומך בפרידה הפנימית שלנו מאמא באופן כזה שמאפשר לנו להרגיש שוב ביטחון ועצמאות ומציאת תחושת האחדות בתוכנו גם ללא אובייקט חיצוני (הורים, חברה, בן זוג, ילד). והליווי הרוחני מאפשר למצוא את ה”אמא” האמיתית שבתוכנו.

טיפול רגשי – רוחני מעצים את הוויסות הרגשי שלנו ואת יכולת ההסתגלות שלנו בעולם.

מאז שאנחנו ילדים אנחנו מחפשים את הערבוב המושלם בין השניים  – וויסות רגשי והסתגלות קלה בעולם. אם אתם נתקלים בקשיים כאלו בחייכם, או בחיי ילדכם ואם אתם ממש רוצים לחיות חיים מאוזנים, בוגרים, יעילים ולהמשיך להתפתח, תדעו שאפשר. בהחלט אפשר.

אם תמיד רציתם להתחיל טיפול אך עמוס לכם אפשר להתחיל טיפול רגשי או הדרכת הורים גם בסקייפי. לחצו כאן להזמין טיפול. או צרו עמי קשר ב – 054-5908590