לרפא את נשמת המשפחה – קונסטלציה משפחתית

כשמתחילים קונסטלציה משפחתית לא יודעים כיצד היא תסתיים. זו חקירה, זו הרפתקה זו גישה טיפולית מרתקת שלוקחת אותנו מעבר לזמן ולמרחב ומנחיתה אותנו בחזרה בגוף עם תובנות ותחושות חדשות. ניתן לעבור קונסטלציה בקבוצה או כפגישה פרטנית. בכל אופן כדאי מאד לחוות אותה פעם אחת בחיים.

פעם אחת גילינו שזו בת מנישואים קודמים של האב שאף פעם לא הזכירו אותה. ופעם אחרת אהבה ראשונה של סבתא. אותו היא רצתה כבעל אך הנאמנות למסורת האמונות של נשות משפחתה היתה חזקה יותר. “לא מתחתנים מאהבה, צריך להתחתן עם מישהו יציב כלכלית”.

לפעמים מגלים שיש דפוס סביב כסף. בארץ המקור היה מסוכן לחשוף את העושר ולכן או שנדאג להסתיר אותו או שהצאצאים פשוט יוותרו על הסכנה ויחיו בתחושה שאין כסף. אתם בטח מכירים את הדפוס הזה: בחיינו אנו מרגישים לכאורה חופשיים אך איך שאנו נכנסים לבית הורינו או לארוחה משפחתית לפתע אנו מרגישים ילדים צעירים יותר, כבולים בתוך עננה של התנהגות רצויה על מנת להרגיש אהובים ורצויים.

מנגנון ההישרדות שומר עלינו היטב ודואג שנעשה הכל כדי להיות שייכים לשבט שלנו. בשלב מסוים בחיים אנו מרגישים שדפוס ששמר עלינו ועל משפחתנו חוזר על עצמו ומתחיל להפריע יותר מלהועיל. “אין לי סיכוי להיות עצמאי”, “החיים לא באים בקלות”, “אסור לאחר”, “חייבים לשמור כסף בצד”, “נישואים לא מצליחים אצלנו”, “אף פעם אל תאמיני לגבר” ועוד ועוד….

המקור התחיל הרבה לפני לידתנו ולכן הריפוי של הדפוסים יכול להמשיך הרבה אחרי מותנו. ועדיין תופעת הקונסטלציה המשפחתית חמקמקה לרבים. איך זה יכול להיות שאנשים או ייצוגים במרחב ירפאו את הנשמה המשפחתית וחוויותיה בתוכנו? מגלה השיטה מביא איתו נאמנות בלתי מעורערת לגבי הגישה הטיפולית שהגה ובכך הוא מעביר לנו המנחים והמונחים בקונסטלציה את מיומנות של הקשבה לסמכות גדולה יותר מאשר של המטפל או המטופל. שדה האנרגיה המשפחתית אכן משפיע עלינו באופן אינטימי, מרפא אותנו ופוצע אותנו.

כפי שהלינגר ציין אני נוכחת שוב ושוב גם בתוכי כיצד הכמיהה שלי להשתייך לקבוצת משפחתי כה גדולה שבעבר הסכמתי בלי מודע גם לא לעזוב את השבט כי לא נותרו רבים מבני המשפחה לאחר השואה. ולכן גם אם אתחתן טוב יהיה שבן הזוג יגיע אל השבט שלי ולא אלך ואעזוב אל השבט שלו. זו לא החלטה מודעת אלא כוח חזק מאד שקשה לעמוד בו. כמו זרם תת קרקעי, תת מודע והיום יודעים במחקרים שהוא גם קידוד גנטי שקושר אותנו להתאים לדפוסים התנהגותיים במשפחת המוצא.

גם אם אנסה להתנהג ההפך מקוד התנהגותי משפחתי אני עדיין מגיבה ביחס לדפוס המסויים ולא מתוך חופש אמיתי ואינדיבידואלי. כמו הכוכבים בשמים, גם אנחנו ממוקמים בקונסטלציה המשפחתית, אך בניגוד לכוכבים אנו יכולים לכתוב מחדש את מסלול חיינו.
הממצאים האחרונים במחקרים, מצביעים על כך שדפוסים רגשיים עמוקים ודחפים שאין לעמוד בפניהם הם חלק מן הירושה הגנטית שלנו. ההשפעה הרגשית של טראומות בין דוריות נרשמת ומאוחסנת בגנים שלנו ועוברת מדור לדור.

לאחר שעבד עם אלפי אנשים בטיפול קבוצתי, ציין הלינגר כי רבים מאתנו מאמצים באופן לא מודע דפוסים משפחתיים הרסניים של מחלה, נטישה, אשמה, דיכאון והתנהגויות אחרות שקשה “לרפא”. בגישת הטיפול של הקונסטלציה המשפחתית ההתנהגויות האלו משקפות דינמיקה משפחתית נסתרת ונושאים שלא נפתרו מן הדורות הנוכחיים או הקודמים.

הדינמיקה הזאת קיימת בתוכנו עד שבתהליך אנו יכולים לגלות את המקור לדינמיקה ולראות שהפתרון לה לא נמצא בנו, אלא במישהו או משהו אחר שנשכח במערכת. למצפון המשפחתי יש מטרה אחת: לשמור אותנו מחוברים דרך דפוסים של השתייכות כולל מידע שעבר באופן גנטי מאבותינו והוא מועבר באופן מילולי או מילולי בקרב בני משפחה. אם אנחנו בהרמוניה עם המשפחה שלנו, אנחנו מרגישים שאנחנו שייכים. זו אהבה תמימה וחפה מפשע. גם אם ההתנהגויות שלנו מזיקות לעצמנו ולאחרים.

וכאשר אנו בדיס-הרמוניה עם המשפחה שלנו, אנחנו מרגישים שהפרנו את הסכם השתיקה של המשפחה וננסה להשתייך שוב. ילדה במערכת יכולה להחליט שהיא לא תצא לחגוג ותמצא אהבה משל עצמה כי בילדותה פגע רכב בה ובאביה והאב נהרג. הנאמנות לשאר חברי המשפחה שבאבל תהיה חזקה יותר מאשר הכמיהה שלה להשתחרר מהדאגה לאמא ולאחיה. כל פעם שתרגיש את גופה השמח תציף אותה אשמה עמוקה שתחזיר אותה אל בני משפחה.

בקונסטלציה המשפחתית המנחה עובד עם מרחב תלת מימדי כדי לעזור בעדינות למונחה (למטופל) לראות את הבעיה שלהם ביחס להיסטוריה המשפחתית הגדולה יותר. יצירה מחדש של שדה האנרגיה המשפחתית יכולה להיות מרגשת מעצמה. אם רק מעיזים לרגע להביט אל כל אלו שנספו בטרגדיה או כל האחים והאחיות שהיו לסבא, או להביט עם ההורים אל ארץ המקור שלהם ומה הם השאירו שם, ולמה הם מתגעגעים יכול כבר לרפא ולאפשר תנועה חדשה בקרב בני המשפחה.

תופעה חזקה נוספת היא לאפשר גם מקום למי שפגע או נפגע. קורבנות בדרך כלל לא ירצו להביט שוב אל התוקפים וההפך. כשאנו מאפשרים לקורבן ולתוקף שבמערכת להיות לרגע שוב ביחד כדי להשלים דבר מה שלא יכל לקרות קודם. נושבת רוח חדשה במרחב שביניהם. אדוות הריפוי מגיעים עד אלינו, הצאצאים. כשאנו מביטים במשפט מרפא, מקבל או חומל אנו מרשים לעצמנו להפנים שגם בתוך כל אחד מאיתנו יש קורבן ותוקף. כל קורבן נושא בקרבו את התוקפנות שלא יצאה לפועל וכל תוקף מרגיש קורבן שהפך אותו לתוקף. אנו יכולים להבין לעומק שכולנו אותו הדבר מעבר לשפיטה של טוב ורע.

אחרי קונסטלציה משפחתית יש תחושת שייכות חדשה לנשמה המשפחתית. משהו בלב נפתח לקבל אותה בחמלה או בעוצמה, משהו נושר מהביקורת והאשמה, משהו מבין שככה זה. ככה החיים הגיעו עד אלי. בעקבות כל הפעולות, הרגשות, ההחלטות וההשפעות של משפחת המקור. ובני המשפחה זוכים להכרת תודה וכבוד ול”תמונה משפחתית” בריאה יותר במודעות המשפחתית ולקהילה האנושית הרחבה.

וההבנה העמוקה בעקבותיהם היא שיש לנו אמא ואבא אך אנחנו לא רק אמא ואבא. ונוזל החיים עצמו, הפוטנציאל הזה שזורם לנו בעורקים יכול עתה לנוע בחופשיות אל הצעד הבא בחיינו שלנו.

לקביעת טיפול רגשי בגישת הקונסטלציה המשפחתית, לסדנאות וקורסים: 054-5908590