טיפול פסיכוטראומה מונחה זהות IOPT

מירב שרייבר מטפלת רגשית מוסמכת

מירב שרייבר מטפלת רגשית מוסמכת

טיפול פסיכוטראומה מונחה זהות (IoPT) מבוסס על התיאוריות והפרקטיקה שפיתח פרופסור פרנץ רופרט במהלך 25 ​​השנים האחרונות, ומנוסח בספריו, שישה מהם זמינים באנגלית, כאשר הספר האחרון אמור לצאת במאי 2019, בשם מי אני בחברה שעברה טראומה וטראומה?

תיאוריית IoPT מבוססת על הבנה ספציפית של טראומה, ופיצול פסיכולוגי כאמצעי לשרוד טראומה, ובשלבים המוקדמים ביותר של החיים על האתגר לילד לשרוד בתוך ההקשר שבו הוא או היא נולדים

טראומה היא מצב שלא שם לב לזהות הפרטנית, והמחיר לילד הוא אובדן עצמי, אובדן זהות. זו הסיבה שאנו קוראים לעבודה טיפול פסיכוטראומה מונחה זהות.

שחרור טראומות מהילדות

ישנן שלוש שאלות שלא נאמרו השולטות בחייו של הילד שטרם נולד והילד שזה עתה נולד:

האם אני רצוי?

האם אני אהוב?

האם אני בטוח?

אם התשובה לכל אחד מאלה היא 'לא', הדבר מהווה טראומה לילד חסר הישע והתלות המוחלט.

שלוש הטראומות הנובעות מכך הן:

הטראומה של זהות

טראומה של אהבה

הטראומה של מיניות ואלימות, אי הגנה

למעשה הטראומות הללו הן עוקבות, בכך שטראומת האהבה היא תוצאה של טראומת הזהות, והטראומה של אי הגנה היא תוצאה של טראומת האהבה.

הטראומות הללו מהוות את הבסיס לחיינו, את היכולת שלנו לגדול עם נפש בריאה ויציבה, או 'אני', או לא. כל החוויות המאוחרות יותר המהוות טראומה הן תמיד גם גירוי מחדש של האירועים המוקדמים, הטרום מילוליים, שלפני הזיכרון הללו.

הילד שורד את טראומה של הזהות בכך שהוא מוותר על זהותו הבריאה, האוטונומיה שלו, כדי שיהיה לו קשר כלשהו עם אמו, שבלעדיו הוא לא יכול לשרוד. הוא נאלץ להזדהות עם רצונותיה וצרכיה של אמו, כאשר מתעלמים מרצונותיו ומצרכיו וכאשר הם מתפרשים לא נכון או משמשים כאמצעי רדיפה על ידי האם. זה, אם כן, מביא את השאלה הטיפולית "מי אני?". ומבחינה קיומית מלווה השאלה הזו אוטומטית השאלה "מה אני רוצה?", כי בשביל לדעת באמת מה אני רוצה אני חייבת להיות לי תחושה סבירה של מי אני.

טראומה של אהבה מתרחשת כאשר הקשר שהילד אכן מצליח לשמור עם אמו לאחר טראומה של הזהות אינו למעשה קשר ברור ואוהב, אלא קשר כואב, לא ממלא, מניפולטיבי ורדוף.

לכולנו יש ביוגרפיה טראומה, שבה לטראומות המקוריות יש השפעה גדולה על מי שנהיה, כיצד אנו מנהלים אירועים טראומטיים מאוחרים יותר, מערכות היחסים שלנו, הגשמת היכולות שלנו. בכל החוויות הטראומטיות המאוחרות יותר יש בתוכם זרעים של טראומה מחדש של הטראומה המקורית.

'שיטת הכוונה', שפותחה על ידי פרנץ רופרט, מציעה דרך לחקור נושאים אלו בטוחה, יעילה ומכילה.

תרגול סדנה קבוצתית בשיטת הכוונה

שיטת הכוונה – מבוססת על מחקר של שנים של פרופסור פרנץ רופרט IOPT. 

התיאור הבא מסביר כיצד מתנהלת סדנה קבוצתית. התהליך, בהקשר של אחד לאחד, לובש צורה מעט שונה אך עדיין בעל ערך רב. גם מפגשים קבוצתיים וגם פרטיים עובדים טוב מאוד באינטרנט.

מתוך הקבוצה, מזוהה אדם אחד שיהיה "הלקוח".

הלקוח מתחיל בזיהוי כוונה – מה הוא רוצה מהפגישה. זה יכול להיות משפט, קטע ממשפט, מילים בודדות, או אפילו תמונה או ציור.

לקוח כותב או צובע אותו על נייר או לוח. לאחר מכן הלקוח בוחר עד שלוש מילות מפתח או אלמנטים מתוך הכוונה להיות מיוצגים בתהליך.

לאחר מכן הלקוח בוחר מתוך הקבוצה אנשים שיהדהדו ומחלק לכל מרכיב של הכוונה ונותן את אות ההתחלה לתהליך.

המהדהדים מתחילים לחוש את טבעו של האלמנט שהם מייצגים. זה עניין של פשוט לשים לב למה שקורה להם – מה הם מרגישים פיזית ורגשית, מה הם חושבים וכו'.

המנחה, מלווה את הלקוח בזמן שהוא עושה צ'ק אין עם התהודה שלהם ומקבל מהם את מהות הניסיון שלהם בתהודה. הלקוח יכול לנהל דיאלוגים עם המהדהדים כרצונו. 

בהתבסס על הידע והניסיון של המנחה, הוא עשוי להציע הצעות או תצפיות על המתרחש.

תהליך זה יוצר תמונה חיצונית של המבנה הפסיכולוגי של האדם שהוא הלקוח הפעיל. ככלל, החלקים הפסיכולוגיים הבריאים שלהם גלויים לא פחות מהחלקים שעברו טראומה ואסטרטגיות ההישרדות שלהם מהטראומה.

הכוונה של הלקוח משקפת לעתים קרובות חלק מהיסטוריית הטראומה שלו.

בהתאם לנושא, הם עשויים לחוות שחרור רגשי עמוק ו/או לקבל ידע ותובנות חדשות על עצמם ברמה מודעת יותר. 

שיטת הכוונה מבטיחה שלא תתרחש טראומה מחודשת באמצעות העבודה הטיפולית ושהאדם הנוגע בדבר יוכל לנקוט בצעדים בהגדרה עצמית בקצב שלו.

תחומי התמחות

שמי מירב, אני תרפיסטית בהבעה ויצירה מוסמכת משרד הבריאות מאז שנת 2000. בעלת אישור ממשרד הבריאות.

הלימודים והעבודה המעשית היו מרתקים ומעשירים. התמחיתי בתרפיה בתנועה ובאומנות.

בלימודי קונסטלציה משפחתית עפ”י ברט הלינגר עם ישי גסטר. ולימודי תורות המזרח בשילוב פסיכולוגיה מערבית בבית הספר RIDHWAN, ארה”ב.